به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس تابش در مورد طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها، اظهار کرد: بررسیها نشان میدهد که در حال حاضر قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطهها و فروشگاه درج میشود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به اینکه شفاف سازی اولویت ماست، وزارت صمت با هدف شفافسازی قیمتها، بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی، حذف واسطههای غیرضرور و کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار، روان سازی نظام قیمت گذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان، طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها را در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاها دست واسطهها را کوتاه کرده و قیمتهای کاذب را از میان میبرد، گفت: بر اساس این طرح، تولیدکننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کرده و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده هستند.
معاون وزیر صمت گفت: برای اجرای این طرح، کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب خواهند شد که البته در فاز اول کالاهایی انتخاب شدهاند که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند. این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی و پوشک بچه و همچنین ۷ قلم کالای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ از جمله غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی میشود.
فروشگاهها باید قیمت غیرواقعی را از قفسهها حذف کنند
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در سطح عرضه، درج قیمتهای غیرواقعی در فروشگاههای زنجیرهای است. شواهد نشان میدهد که فروشگاهها در قالب طرحهای تخفیفی و حراج، حجم بالایی از کالاها را با تخفیفهای غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصدی و عرضه میکنند. با اجرای این طرح، فروشگاههای زنجیرهای ملزم میشود که برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسهها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
تابش افزود: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش میرساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی میرسید و مصرف کننده هیچ سودی نمیبرد./ مهر